BBC-ի տեղեկացմամբ՝ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ առայժմ չի ցանկանում նոր պատժամիջոցներ սահմանել Ռուսաստանի նկատմամբ, որպեսզի չվնասի խաղաղ գործընթացին։ Նրա դիտարկմամբ՝ ռուս-ուկրաինական հակամարտությունը պետք է մնար Եվրոպայի խնդիրը, ԱՄՆ-ը չպետք է միջամտեր, և եթե էական առաջընթաց չլինի, ԱՄՆ-ը իր դերը կարգավորման հարցում կզիջի Եվրոպային։ Նա հավաստիացրել է, որ ամերիկացի զինվորներ ՈՒկրաինայում չեն լինի։                
 

«Ինչպե՞ս հորինեինք քարը, երբ նախնական տեսքը հայտնի չէ»

«Ինչպե՞ս հորինեինք քարը, երբ նախնական տեսքը հայտնի չէ»
24.01.2017 | 02:08

Երևանի կենտրոնում՝ Աբովյան և Սայաթ-Նովա փողոցների խաչմերուկում գտնվող Սուրբ Աստվածածին եկեղեցու (Կաթողիկե) վերանորոգումը դժգոհության ալիք է բարձրացրել: Քննարկումների կիզակետում եկեղեցու մուտքը ծածկող ապակիներն են:


«Մարդիկ, որոնք իրենց համարում են հուշարձանասեր, լավն ու վատը իրարից չտարբերելով, անընդհատ քարկոծում են, սխալներ են ման գալիս, ինչ-որ բաներ հորինում»,- «Իրատեսի» հետ զրույցում ասաց վերականգնող ճարտարապետ ՍՏԵՓԱՆ ՆԱԼԲԱՆԴՅԱՆԸ, նշելով, որ ոչ մի պատմական հուշարձան պատահական չի վերականգնվում. մասնագետների մի մեծ խումբ է աշխատում, մասնագիտական եզրակացություն է տրվում: Առավել ևս` Կաթողիկեի դեպքում, որ Երևանի կենտրոնում է գտնվում:


«Իսկ երբևէ մտածե՞լ են` Տաթևի վանքը, Նորավանքը, Հաղպատի վանքը, Հաղարծինը և շատ վանքեր ու եկեղեցիներ, որ այսօր գնում, տեսնում, հիանում են, ինչից են հառնել, ինչպես են վերականգնվել ու մեզ հասել: Տեսե՞լ են հին լուսանկարները, գիտե՞ն, թե խորհրդային տարիներին ինչ վիճակում են եղել ու ինչ են դարձել,- ասաց վերականգնող ճարտարապետը:- Կաթողիկե եկեղեցին երբ 30-ականներին քանդվեց, միջից գտնվեց այս փոքրիկ «գեղեցկուհին»` 13-րդ դարում կառուցված Սուրբ Աստվածածին եկեղեցին: 1600-ականներին, երբ ճարտարապետները կառուցել են Կաթողիկեն, դարձյալ արժեքը հասկացել են ու պահել այն, բայց օգտագործել են որպես խորան: Եկեղեցու արևմտյան ճակատն ամբողջությամբ քանդել են, որ բացվածք առաջանա` խորան, աղոթատեղի: 1936-ին, երբ քանդում էին եկեղեցին, մեր մտավորականները պայքարել են, որ միջի «գեղեցկուհին» պահպանվի: Պահպանեցին, հասավ մեզ: Սակայն 60-ականներին որոշեցին մուտքն ինչ-որ ձևով փակել, 90-ականներին նորից վերաբերմունք ցույց տվեցին այդ մուտքին` ծածկելով այն ապակեպատ «շուշաբանդով»:


Եկեղեցու ներկայիս վերականգնումը իրականացվել է Մայր Աթոռի աջակցությամբ: Վերականգնող ճարտարապետն է Մերի Դանիելյանը:
2015-ի հոկտեմբերի 30-ին մշակույթի նախարարությունում կայացել է գիտամեթոդական խորհրդի նիստ: Մերի Դանիելյանի ներկայացրած մոտեցումները դրվել են քննարկման:
Ստեփան Նալբանդյանն ընդգծեց, որ մասնակցել են գիտաժողովի գրեթե բոլոր անդամները, հրավիրյալ մասնագետներ. «Քննարկումները կետ առ կետ ինձ մոտ գրված են: Ես ինքս գիտամեթոդական խորհրդի անդամ եմ: Բոլորիս մտահոգում էր, թե Կաթողիկեի վերանորոգման համար հեղինակն ինչ է առաջարկելու»:


Մերի Դանիելյանն առաջարկել էր մի քանի տարբերակ, այդ թվում` քարերով ծածկել մուտքը և փայտյա դուռ տեղադրել` 13-րդ դարին բնորոշ ձևով: Սակայն այդ տարբերակը հավանության չի արժանացել:


«Դա հորինվածք էր, որը ոչ մեկի կողմից չընդունվեց, որոշեցինք, որ ավելի լավ է պահպանենք այն, ինչ պատմությունից մեզ է հասել: Լավագույն լուծումը ապակին է, ժամանակակից նյութերը թույլ են տալիս ցանկացած չափի ապակի տեղադրել`առանց ավելորդ էլեմենտների: Ապակիների նախշազարդումը և համաչափությունները թողեցինք ճարտարապետի հայեցողությանը: Ապակին երեք-չորս ֆունկցիա է կատարում` լուսավորման, ջերմության, հսկողության, որ ամեն մարդ չմտնի ներս: Եվ վերջապես, ամենագլխավորը` պատմության որևէ դետալ չի աղավաղվել,- ասաց մեր զրուցակիցը, հավելելով, որ փոխվել են եկեղեցու ծածկասալերը, պատերը մաքրվել են:- Եթե արխիվային լուսանկարները նայեք, կտեսնեք, որ քարերի հիմնական մասը հողմահարված էր, ծակծկված, քայքայված: Հարկ եղած դեպքում դրանք փոխարինվել են նոր, բայց նույնատիպ քարերով: Ավելին, շինարարները մասնագետներիս դիմել և կանչել են, ամեն դետալը նայել ենք, օգնել, որ քաղաքի կենտրոնի այդ գոհարը լավ վերականգնվի և լավ տեսք ունենա: ՈՒրիշ խնդիր է` որակո՞վ է արվել, թե՞ անորակ: Դա կարող են քննարկել, գնալ, տեղում տեսնել, ոչ թե մեկը մի քանի լուսանկար է տեղադրում սոցցանցում և լուսանկարներով դատողություններ են անում: Ցավում եմ, որ որոշ մասնագետներ էլ են կարծիք հայտնել, առանց տեղում զննելու, առանց բուն իմաստը հասկանալու և առանց հեղինակի հետ քննարկելու»:


Ստեփան Նալբանդյանը նշեց նաև, որ Մերի Դանիելյանը մեր ամենահեղինակավոր, ամենափորձառու վերականգնող ճարտարապետներից է: Նրա ջանքերով են վերականգնվել մի քանի տասնյակ հուշարձաններ` Հաղարծնի վանքը, Գոշավանքը, Վարագա վանքը և այլն. «Այսօր գնում են, հիանում ու տեղյակ էլ չեն` ում ջանքերով է վերանորոգվել: Չի կարելի այդպես անխնա քննադատել ճարտարապետին, որ բոլորից քաջատեղյակ է, շատ լավ գիտի` ինչ է անում: Ասում են` ձգաններ կան, ապակին ձգաններ չունենա՞, օդի մեջ ապակի՞ են տեղադրում: «Վիտրինա» են անունը դրել, պնդում են, թե քար, դուռ պիտի դրվեր: Ինչպե՞ս հորինեինք քարը, երբ նախնական տեսքը հայտնի չէ, չգիտենք` ինչպիսին են եղել մուտքային մասը, դռան քիվը, անկյունագիծը: Քարի ոչ մի դետալ չկա, որ հիմք հանդիսանա: Վերականգնումը պետք է զերծ լինի ենթադրություններից: Հորինել չի կարելի: Այսինքն, դու պետք է անես այն, ինչ պատմությունը թողել է: Կա գիտական հատուկ որոշում. «Պատմամշակութային, ճարտարապետական կառույցը գիտական փաստաթուղթ է և պատմության աղբյուր»։


Զրույցը`
Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 3433

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ